باشگاه بدنسازی، ترکیبی از هنر، ورزش و علم

بیشتر مردم با شنیدن کلمه باشگاه بدنسازی و بدنساز به یاد افرادی با ماهیچه‌های بزرگ و درشت هیکل می‌افتند که با بدنی روغن زده و رنگ شده در آستانه انفجارند اما باید توجه داشت که ورزش بدنسازی یا پرورش اندام چیزی بیشتر از ماهیچه‌های در هم تنیده است. این ورزش در واقع یک هنر است که در کنار تغذیه اصولی و علمی با ماه‌ها و شاید حتی سال‌ها تلاش و نگاه صحیح تکمیل می‌شود. رشته بدنسازی صرفا ساختن عضلاتی حجیم و بزرگ نیست. چنانکه شاهد هستیم سایر رشته‌های ورزشی مانند فوتبال، شنا، والیبال و ... از این رشته ورزشی به عنوان رشته مکمل استفاده کرده و هر کدام تمرینات بدنسازی خاص خود را دارند. پس تعیین هدف در همان ابتدای ورود به این رشته ورزشی می‌تواند تعیین کننده مسیر پیشرفت افراد باشد. به طور کلی پرورش اندام شامل حرکاتی است که در آن با استفاده از وزنه و دستگاه های خاص، آمادگی عضلانی، جسمی و تنفسی فرد را بالا برده و موجب شادی و تقویت روحیه فرد می گردد.

بدنسازی را می توان به راحتی به عنوان یک علم طبقه بندی کرد. چون شامل آزمایش، تحقیق، تمرین و دقت است.

آزمایش در بدنسازی بیشتر از استفاده از مواد آنابولیک است. بدنسازی شامل آزمایش با مکمل های مختلف بدون نسخه برای پیدا کردن مکملی که برای بدن شما بهتر است. این شامل آزمایش با مواد برنزه کننده است تا دریابید که کدام یک بدن شما را سخت تر به نظر می رساند. بدنسازان با امید به پیروزی در مقابل حریفان خود، با افراد مبتدی، حریفان فوق العاده، خود را آزمایش می کنند. این یک آزمایش تستی و خطایی است که شامل خطاهای زیادی است.

تحقیقات یک عنصر اساسی در بدنسازی به عنوان یک علم است. شما فقط به فروشگاه تغذیه نمی روید و اولین پودر پروتئین مورد نظر خود را خریداری می کنید. بدنسازان، چندین پودر مختلف از شرکت های مختلف می گیرند و کمیت، میزان کربوهیدرات و پروتئین و قیمت را با هم مقایسه می کنند. این یک فرایند وقت گیر است زیرا امروزه شرکت های زیادی وجود دارند. ما این کار را برای شما آسان کرده ایم و مجموعه مکمل بدنسازی روئین تن را در لیست پیشنهادهای خود قرار داده ایم. برای پیدا کردن پروتئین مناسب از مکمل بدنسازی روئین تن استفاده کنید.

تمرین شاید یکی از مهمترین جنبه های بدنسازی به عنوان یک علم باشد. همانطور که همه ما می دانیم، هیچ برنامه یا "روال" ای در آنجا نیست که همه افراد به خوبی با آن جواب بگیرند. یک بدنساز باید برای انجام انواع تمرینها با وزنه های مختلف و تکرار، در باشگاه بدنسازی را بگذراند. بدنسازان تمرینات خود را در جلوی آینه انجام می دهند تا متوجه شوند که کدام زاویه باعث می شود تا حرکات و عضلاتشان را به بهترین شکل ببینند و نقاط ضعف بدن خود را بشناسند. در باشگاه بدنسازان به امید قوی تر شدن عضلات، با وزنه‌های سنگین تمرین می کنند.

بدن سازی دقیقاً شامل این نکته است که در هر حرکتی که انجام می دهید باید دقیق عمل کنید تا از آسیب دیدگی جلوگیری شود. دقت در محاسبه کالری، پروتئین و چربی در رژیم های غذایی بدنسازها نقش دارد. بدن سازان از دقت زیادی استفاده می کنند به خصوص هنگامی که یک هفته بیشتر تا مسابقه فاصله ندارند و تعیین می کنند چقدر آب می توانند بنوشند، چه زمانی باید آن را از بین ببرند و چه مقدار دیورتیک را قبل از گرفتگی غیرقابل کنترل می توانند مصرف کنند. همه چیز با دقت صورت می گیرد وقتی می آموزند که در چه فاصله ای از نور باید ایستاد تا سایه ها را از بین ببرند تا تمام عضلاتشان در بهترین حالت نمایش داده شوند.

بدنسازی با فوایدی بیش از زیبایی ظاهری

یکی از متداول‌ترین سوال‌های مطرح شده درباره این ورزش این است که آیا بدنسازی صرفا ورزشی است که منجر به فرم دهی بدن می شود و یا اینکه از نظر جسمانی و روحی نیز مفید است. در پاسخ به این سوال باید گفت در صورتی که نگاه به این رشته، نگاهی اصولی و علمی به دور از شتاب زدگی باشد، می‌تواند فواید بسیاری برای بدن و حتی روحیه افراد داشته باشد. دانستن این نکته که هیچ راه میان‌بری برای رسیدن به هدف مورد نظر در رشته بدنسازی توجیه علمی ندارد و تنها با استفاده از روش‌های تمرینی به روز و هوشمندانه تر می توان سرعت نزدیک شدن به هدف مورد نظر را افزایش داد ضروری است.

چندین مزیت بهداشتی در ارتباط با بدنسازی وجود دارد.

به منظور حفظ و ساخت عضلات، بدنسازان بطور مکرر ورزش می کنند، هم تمرینات مقاومتی و هم هوازی را انجام می دهند.

تمرین مقاومتی باعث افزایش قدرت و اندازه عضلات می شود. قدرت عضلات خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و کلیوی و همچنین چندین بیماری مهم دیگر را از بین می برد.

ورزش هوازی، که بدنسازان به طور منظم برای کاهش چربی بدن انجام می دهند، سلامت قلب را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری و یا در اثر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

بدنسازان علاوه بر ورزش، روی تغذیه خود نیز تمرکز می کنند.

بدنسازان با برنامه ریزی دقیق می توانند به گونه ای غذا بخورند که نه تنها از تلاشهای آنها در ورزشگاه بدنسازی پشتیبانی کند بلکه آنها را سالم نگه دارد.

پیروی از یک الگوی غذایی سالم، از جمله غذاهای بدون مواد مغذی از همه گروه های غذایی به مقدار مناسب، می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بدنسازان مرتباً ورزش می کنند و ممکن است رژیم های غذایی که به خوبی برنامه ریزی شده و پر از مواد مغذی را بخورند، که هر دو مزایای زیادی برای سلامتی دارند.

فواید تمرینات بدنسازی چیست؟

حدود 20 مزیت مشخص وجود دارد که هرکسی که به طور مرتب و مترقی با وزنه ها تمرین کند می تواند به دست آورد.

  1. قدرت عضلانی را افزایش می دهد.
  2. استقامت عضلات را افزایش می دهد.
  3. راه فرم دهی عضلات بدن است.
  4. استحکام استخوان و رباط، ضخامت غضروف و تراکم مویرگی در عضلات را افزایش می دهد.
  5. سلامتی و آمادگی جسمی را بهبود می بخشد.
  6. عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد.
  7. انعطاف پذیری را افزایش می دهد
  8. قدرت و سرعت را افزایش می دهد.
  9. به رفع استرس و تنش های روزمره کمک می کند.
  10. باعث مثبت ‌نگری در فرد نسبت به خود می شود.
  11. نظم و انضباط و انگیزه را در همه زمینه های دیگر زندگی به شما آموزش می دهد.
  12. به کنترل وزن بدن کمک می کند.
  13. قلب شما را تقویت می کند، متابولیسم را تشدید می کند و فشار خون را عادی می کند.
  14. می تواند طول عمر شما را افزایش دهد.
  15. کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد.
  16. به جلوگیری از بسیاری از مشکلات پزشکی مانند پوکی استخوان کمک می کند.
  17. هموگلوبین و RBC را افزایش می دهد.
  18. یک راه عالی برای توانبخشی به رفع آسیب دیدگی عضلات و مفاصل است.
  19. ثابت شده است که سطح کلسترول را کاهش می دهد.
  20. باشگاه می تواند یک محل رقابت برای آقایان و بانوان باشد (و بسیاری از بدنسازان قهرمان از طریق این ورزش زندگی خوبی کسب می کنند).

از بزرگ‌ترین مزایای این رشته ورزشی جز زیبایی ظاهری و افزایش اعتماد به نفس نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- افزایش قوای جسمی و انعطاف‌پذیری بدن

- جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان و ورم مفاصل به ویژه در بانوان

- کاهش چشم‌گیر خطر ابتلا به انسداد عروق قلبی و کنترل این بیماری

- کاهش اضطراب، استرس و افسردگی در فرد

- کاهش خستگی و تنش روانی و خواب بهتر و ...

هزینه ثبت نام باشگاه های بدنسازی چقدر است؟

باشگاه های بدنسازی و محیط تمرین نقش به سزایی در رسیدن افراد به هدف مورد نظر خود دارند. امروزه با افزایش تعداد باشگاه های بدنسازی و فیتنس، دسترسی به مجموعه ای مناسب برای هر فرد آسان شده است.  هزینه ثبت نام باشگاه ورزشی در مناطق مختلف و با توجه به مساحت محیط و کیفیت دستگاه های موجود متفاوت می باشد. وجود سایت‌های مختلف برای معرفی باشگاه های بدنسازی که گاها با تخفیف ویژه نیز همراه است کمک شایانی به انتخاب باشگاه مورد نظر افراد کرده است. حتی بانوان می توانند با یک جستجوی ساده در اینترنت باشگاه بدنسازی مخصوص خود را یافته و بررسی نمایند. باشگاه ورزشی مخصوص بانوان در غرب تهران از جمله این موارد است که می توان با چند کلیک ساده به آن ها دسترسی پیدا کرد. همچنین با جستجو در اینترنت می توان از تخفیف باشگاه بدنسازی در غرب تهران و یا هر مکانی دیگری اطلاع پیدا کرد و هزینه ثبت نام باشگاه ورزشی خود را کاهش داد.

در انتها باید در نظر داشت که ورزش های هوازی در بدنسازی از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان مکمل این ورزش ارزشی بیش از حد تصور دارد.

ارتباط و سوالات بیش‌تر

اگر شما هم تصمیم گرفته اید برای تناسب اندام خود به باشگاه بندسازی بروید می توانید از کدتخفیف‌هایی که آنی‌هایپر از مراکز باشگاه برای شما دارد استفاده کنید.

برای اطلاع بیشتر از شیوه‌ی خرید و نحوه‌ی استفاده از خدمات آنی‌هایپر نیز می‌توانید با پشتیبانی آنی‌هایپر به شماره‌ی ۰۲۱۹۱۰۱۰۴۰۰ تماس بگیرید.